Výstava

beyond_paper_plane_en_logo-sqw.jpg

Beyond Paper Plane

časově omezené expozice

Výstavní putovní projekt představuje současné české ilustrátory a výtvarníky a především jejich knižní tvorbu určenou dětem. Výstava je rozdělena do 8 tematických sekcí a kromě knih samotných zahrnuje i související výtvarné objekty, hračky, archivní knižní prototypy, krátké animované filmy nebo počítačovou hra pro děti.

V kurátorském výběru jsou představeny knihy, jejichž výtvarné zpracování se pohybuje na pomezí trojrozměrného objektu a samostatného uměleckého díla. Do knih se tak mnohem více dostává cit pro prostor a haptiku, ale také autenticita materiálu. Dalším rozměrem současné dětské knihy může být i potenciál dalšího interaktivního i edukativního využití, ať už jde o analogové manuální dotváření ilustrací nebo jejich převedení do virtuální reality umožňující dětem ponořit se do hry. Ilustrace experimentují s pro knihu ne zcela obvyklými materiály jako je např. plech, textil, optické fólie, fotografie či nalezené předměty, přičemž posouvají hranice běžného formátu knihy a s ním spojených tradičních médií jako je klasický akvarel, kresba, grafika či malba.

Výstava je rozdělena do 8 tematických sekcí a kromě knih samotných zahrnuje i související výtvarné objekty, hračky, archivní knižní prototypy, krátké animované filmy nebo počítačovou hra pro děti.

Kurátorka: Emma Hanzlíková


Expoziční řešení

Instalace výstavy odkazuje na fenomén skladování knih dle zvyklostí euroatlantického regionu. Každý, kdo se někdy stěhoval a měl to štěstí, že vlastnil příliš mnoho knih, jistě využil a zrecykloval tzv. banánovky, které zdarma poskytne každá prodejna ovoce a zeleniny. Ve střední Evropě jsou již tradičně banánové krabice s těsně přiléhajícími víky považovány za praktické a udržitelné řešení pro transport knih.

Studio Okolo zpracováním architektury výstavy dále navazuje na fenomén uniformních a bytelných banánových krabic, které byly pro převoz banánů — ať už značky Chiquita či Fyffes — navrženy teprve v 60. letech minulého století. Výstava Beyond Paper Plane by se tak stejně dobře mohla jmenovat Books in Banana Boxes a ukazuje dokonalé pochopení principu form follows function.

Konstrukční princip kartonových krabic zároveň podporuje myšlenku nejslavnějšího vývozního artiklu československého nakladatelství Artia — prostorových alias pop-up knih. Právě trojrozměrné a mnohdy i pohyblivé dětské pohádky konstruované pionýry oboru Rudolfem Lukešem (1923–1976) či Vojtěchem Kubaštou (1914–1992) se staly prvotním impulzem k prozkoumání netradiční české ilustrace pro děti posledních desetiletí, kterou vám nyní představujeme strukturovanou v několika tematických kategoriích. Bok po boku jsou vedle sebe vystaveny výtvarné objekty či prototypy knih nakombinovány s konkrétními publikacemi, jimiž je možné listovat a začíst se. Stačí otevřít víko a podívat se na dno krabice…

Expoziční řešení: OKOLO


Výstava

2024

2025

  • Hongkong

  • Tchaj-wan


Nakladatelství

Ababu, Albatros, Arbor Vitae, Baobab, Běžíliška, Bylonebylo, Česká televize, Dybbuk, Labyrint, Lux, Mazzel, Meander, Paseka, Pop-Pap, Práh, Verzone, RUKAMA, Bionaut


Ilustrátoři

patrik-antczak---patrik-antczak.jpg

Patrik Antczak

Patrik Antczak (*1986) je absolventem Fakulty umění a designu Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, obor Grafický design 2. Jako ilustrátor a grafický designér se zajímá o projekty s dlouhodobějším společenským dopadem nebo edukativním a interaktivním přesahem. Rád proto spolupracuje na tvorbě knih, učebnic, editoriálních ilustrací nebo muralů. Svojí tvorbou také podporuje řadu neziskových projektů. Z jeho práce vyzařuje přirozená hravost, bezprostřednost i nenucený smysl pro humor, často se věnuje dětskému publiku.

V roce 2018 založil nakladatelství RUKAMA, pod kterým vydal pokračování své didaktické interaktivní knihy ALFABETA určené právě dětem. Kniha získala šest významných ocenění, včetně druhého místa v anketě Nejkrásnější kniha roku či vítězství v soutěži Zlatá stuha. Dvakrát byl také nominován na ocenění Czech Grand Design v kategorii ilustrátor roku.

V současné době žije a tvoří ve Vídni, kde nabírá novou inspiraci k tvorbě.

radkao~1.jpg

Radka Dráčková (Ondráčková)

Radka se narodila v roce 1976 v Havířově. Vystudovala bilingvní francouzsko-české gymnázium a obor český a francouzský jazyk na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a Université Paris 8 ve Francii. Procestovala hodně zemí včetně chudší části světa a působila na dobrovolné misi rozvojové organizace Pro-Contact v západoafrické Guineji. Cesta do východní Afriky spolu s vášní pro práci s textilem daly vzniknout rukopisu knihy pro děti o Zanzibaru s ručně šitými ilustracemi. Za dvě dekády svého profesního života vystřídala kulturní diplomacii na palubě Francouzského institutu, filmovou distribuci a nefilmový obsah šířený na plátnech kin, dlouhodobě se věnuje udržitelnému rozvoji měst, architektuře a urbanismu v organizaci reSITE i přetváření zanedbaných městských prostranství v živé koncepty. Pojítkem všech těchto odvětví i naplňující formou kreativního vyžití je pro ni komunikace v rychle se měnícím světě, tvorba slovních značek a kreativní vedení.

pocket-media--simona-modra2022---vendula-chalankova-.jpg

Vendula Chalánková

(*1981 v Přerově)

V roce 2006 absolvovala Fakultu výtvarných umění. Obor Konceptuální tendence u Vladimíra Merty a Mariana Pally. První samostatnou výstavu měla v roce 2001 v brněnském Kabinetu múz.

Dosud její díla hostily galerie u nás, na Slovensku, v Německu, Maďarsku, Anglii, Bosně a Herzegovině, Spojených arabských emirátech, Chorvatsku, Spojených státech amerických, Jižní Koreji a v Japonsku. V roce 2006 získala Cenu Nadání Hlávkových a v roce 2009 ocenění Zlatá stuha za knihu O červené karkulce. ( výtvarná část pro začínající čtenáře). Ilustrovala přes desítku knih. Její vizuální styl provází animovanou sérii pro českou televizi Zpívejte s námi, animované filmy ze života Leoše Janáčka, Gregora Johanna Mendela nebo animovaný pořad divadla Minor. Je zastoupena například ve sbírce Národní galerie, Moravské galerii, COLLETT PRAGUE|MUNICH ,v Galerii výtvarného umění v Chebu, Muzeu umění Olomouc, Liptovské galérii P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši anebo Museum für Angewandte Kunst ve Vídni.

06---marcela-vostrelova.jpg

Marcela Konárková (Vostřelová)

Marcela Konárková (Vostřelová) (1988)

Absolventka Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, ilustrátorka, malířka, lektorka výtvarných kurzů a zakladatelka nakladatelství POP – PAP, které se věnuje vydávání interaktivních knih s přesahem, jež umožňují zvídavým dětem uplatnit jejich kreativitu, fantazii a zapojit do čtení a tvoření také jejich rodiče. Z lásky k přírodě a naší planetě si dala za cíl skrze svoji nejnovější knihu “MEKY MEK!” dělat osvětu o (skutečném) životě hospodářských zvířat a vést tak již ty nejmenší k respektu ke všem živým bytostem. O to se snaží i prostřednictvím nadačního fondu One Heart, jehož je součástí, a který se snaží o zlepšení kvality života nejen

 hospodářských zvířat. Mezi její předchozí úspěšné realizace patří knihy Naše Choceň, Galerie aneb Arturovo dobrodružství, Ladislav Sutnar - Inspirace dětem, Kamarádi z lesa, Byl jednou jeden domeček. Momentálně si užívá své dvě malé ratolesti na mateřské dovolené, a pokud se přeci jen naskytne nějaký volný čas, ráda ho věnuje skicování, malbě, četbě, běhu, józe a dobré kávě!

jarmila-maresova.jpg

Jarmila Marešová

Jarmila Marešová (1953), narozena v Praze, vystudovala scénografii na loutkářské katedře Akademie můzických umění. Divadlo ale brzy opustila a začala se věnovat knižní ilustraci. První kniha, kterou ilustrovala pro nakladatelství Albatros,byla o loutkách. Začala pracovat i pro další nakladatele. Významnější tituly z té doby jsou: Miep Diekman: Kuli, kuli, ťap,  Albatros, 1983, Astrid Lindgren: Madynka, Albatros,1998, Astrid Lindgren: Emilovy skopičiny, Albatros, 2003, Johanna Spyr: Heidi, děvčátko z hor Axioma, 2009. Adventní kalendář Ivy Pecháčkové vydaný v nakladatelství Meander, 1997, se vymyká běžné knižní produkci. Je to řada knížek, které vlastně tvoří hračku. Později se začala psát a kreslit komiksy. Některé komiksové příběhy vydala knižně: J. Marešová: Kdo bydlí v dubu?, Albatros, 2015, J. Marešová: Veverka a Myška v Praze, Albatros, 2019.

petr-nikl-zlutatma-jakubhrab-001-web--.jpg

Petr Nikl

(*1960) Narodil se ve Zlíně v rodině akademického malíře a designérky hraček. Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu Uherské Hradiště a AVU v Praze v ateliéru profesora Arnošta Paderlíka a Jiřího Ptáčka. Tehdy již inspirován básněmi Christiana Morgensterna psal své první texty, tiskl k nim cykly mezzotint a kreslil volné ilustrace. Knihařil makety knížek, vymýšlel nonsensové pohádky a písně. S přáteli, jejichž výtvarné pokusy přerostly v divadelní performance, založil v roce 1985 loutkový spolek Mehedaha. Loutková představení, jejichž jádrem byly balety, hudebně-dramatické skeče a drobné absurditky, spolek uváděl na bytových besídkách nebo vernisážích. Spolu s Františkem Petrákem a dalšími přáteli vydal postupně třináct sešitů nonsensové poezie spolku Mehedaha. V roce 1987 spoluzaložil uměleckou skupinu Tvrdohlaví. Petr Nikl je držitelem Ceny Jindřicha Chalupeckého (1995). Je velmi všestranným umělcem: maluje, loutkaří, hraje, píše, zpívá. Je autorem koncepce interaktivních výstav Hnízda her (Rudolfinum, 2000), Krajina fantazie a hudby (český pavilon na EXPO 2005 v japonském Aichi), Orbis Pictus a Labyrint světa, putující po českých i světových městech. Spolupracuje s Divadlem Archa, v němž připravil řadu mimořádných projektů. V nakladatelství Meander začal vydávat své autorské knihy.

monika-novotna.jpg

Monika Novotná

Monika Novotná (1984) vystudovala v ateliéru malby na UMPRUM v Praze, absolvovala stáž v ateliéru Fine Art Print na National College of Art and Design v Dublinu. Žije a pracuje v Olomouci, věnuje se malbě, ilustraci a dále restaurování. Pro nakladatelství Meander ilustrovala knihu Jak zvířátka uzdravila smutný dům (Viola Fischerová), Stvoření světa (Ivana Pecháčková) a Zjevení Janovo (Ivana Pecháčková).

jan-svankmajer----pavla-kallistova.jpg

Jan Švankmajer

JAN ŠVANKMAJER se narodil 4. září 1934 v Praze ( národnost Česká rep.). Středoškolská studia v letech  1950–1954 ve scénickém oddělení Vyšší školy uměleckého průmyslu a studium vysokoškolské v letech 1954–1958 na divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (obor loutkářské scénografie a režie) do značné míry předurčily další tvůrčí vývoj. Nestudoval film a jeho techniku – snad i v této skutečnosti je možné hledat důvody nezatíženosti „filmovým uměním“ s jeho přílišnou oddaností technickému médiu i skličující receptivnosti v tomto směru.

V Laterně Magice si poprvé ověřuje některé filmové postupy včetně filmových triků. V roce 1964 natáčí svůj první film v Krátkém filmu Praha. Tvůrčí mnohostrannost Jana Švankmajera se však vymyká hranicím filmu. Autor je činný v oblasti samostatného výtvarného projevu, jemuž se věnuje od konce padesátých let. Slovesný projev obsahuje především literární scénáře a taktilní básně; činnost teoretická je zaměřena ke zkoumání fenoménu hmatu a imaginace.

Blasfemické černé polohy humoru a ludikativní princip tvoří spolu s nevšední sensibilitou a pronikavým kritickým intelektem určující fasety imaginativní mohutnosti a tvůrčí osobnosti Jana Švankmajera. Jeho tvorba, ať už filmová, výtvarná nebo teoretická, je úzce spjata s kolektivní aktivitou Surrealistické skupiny v Československu.

at1---andrea-tachezy-.jpg

Andrea Tachezy

Andrea Tachezy se narodila v roce 1966 v Praze, kde po gymnáziu a textilní nástavbě absolvovala magisterské studium na VŠUP, v atelieru animovaného filmu. Po studiu se poměrně dlouho věnovala volné grafice, je členkou SČUG Hollar a má za sebou řadu domácích i zahraničních výstav. Od roku 2005 se intenzivně věnuje ilustraci a v menší míře volné tvorbě. V letech 2005 - 2012 pedagogicky působila na Univerzitě Hradec Králové. Ilustrátorsky se podílela na více než třiceti titulech pro děti. Její tvorbu charakterizuje tlumená barevnost spolu s jemným humorem. Pracuje jak analogově tak digitálně. Typická je pro její tvorbu kombinace technik - kresby, malby, otisku a koláže. Za tituly Ferdinade!, Bořivoj a blecha Fló a Dům číslo 226 a Mojenka byla oceněna Zlatou stuhou. Kniha Ferdinande! byla zařazena na čestnou listinu IBBY. Kniha O čem sní byla nominována na cenu Czech grand design 2016. Tento titul byl také zařazen do katalogu White Raven od Internationale Jugendbibliothek v Mnichově a získal první cenu Fedrigoni Card Couture Award 2017 v kategorii Extraordinary projects.

36 vystavených děl