Výstava
Mezitím na jiném místě - 100 let ČS. Komiksu
stálá expozice
Mezitím na jiném místě – těmito slovy upozorňují komiksoví tvůrci své čtenáře, že v představovaném vyprávění nastává zlom, že se cosi proměnilo, že něco bude odteď jinak. Jen málokterý příběh, jedno zda zcela smyšlený, nebo na přesných historických dokladech si zakládající, lze totiž v úplnosti odvyprávět jen z jedné ničím nenarušované perspektivy tak, aby o něco velmi důležitého nepřišel.
Mnohost perspektiv, rozrůzněnost jednotlivých „kousků vyprávění“ touží být i určující vlastností přítomné výstavy. Ve snaze odvyprávět příběh českého komiksu tak, jak jej lze sledovat po sto let existence české (resp. československé) samostatnosti, jsme rezignovali na přísně chronologický výklad, jenž sice napohled nabízí pevný a nesporný výkladový rámec, ve skutečnosti však všechny zúčastněné nutí k svazující poslušnosti. Svazování a vynucené poslušnosti si český komiks zažil ve dvacátém století až dost, a my mu v tom rozhodně nechceme více přidávat.
Jednotlivá témata výstavy chtějí nabídnout mnohost pohledů – oddíly zaměřující se na konkrétní žánr se potkávají se sekcemi věnovanými uzlovým momentům českých dějin – zakladatelskými legendami počínaje a nejtemnějšími hodinami ohrožení konče. Ani ty však nechceme zachycovat jen v jejich dobové podobě, ale zajímá nás dějinná reflexe, to, jak jsou tyto centrální příběhy národního historického povědomí komiksem zachyceny a interpretovány: bezprostředně, i z časového odstupu. Samostatný okruh témat pak nabízejí otázky kulturního transferu: sledujeme, jak český komiks komunikoval a komunikuje s tvůrci i příběhy z jiných kulturních kontextů.
Moderní český komiks se vydal za svým čtenářem téměř současně se společným státem Čechů
a Slováků. Za těch sto let od poměrně nesmělých časopiseckých počátků, od Šprýmovných kousků Frantíka Vovíska a kozla Bobeše (1922) Josefa Lady, urazil pořádný kus cesty. Ani náhodou nevedla vždy rovně a nebyla pečlivě vyznačená, četné překážky způsobovaly občas pochybnosti o tom, zda vůbec ještě bude lze pokračovat, jít dál. Vždy se ale nakonec stezička našla: i když se někde zdálo, že trasa je bezvýchodně zatarasená, mezitím na jiném místě – v jiném žánru, jinou formou, jinak – už se český komiks znovu dával do kroku.
Partneři: Centrum pro studia komiksu AV ČR, Univerzita Palackého
Pavel Kořínek
Pavel Kořínek (1981) působí jako vědecký pracovník v Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., komiksový teoretik, historik a publicista. Je spoluautorem a hlavním redaktorem dvousvazkových Dějin československého komiksu 20. století (2014), v posledních letech připravil monografie o seriálech Punťa (2018, spolu s Lucií Kořínkovou) a Čtyřlístek (2019). Coby kurátor se podílel na výstavních projektech Signály z neznáma. Český komiks 1922–2012 (2012–2013), 100 Years of Czech Comics (2017–2018) a Mezitím na jiném místě (2018–2019). Je zakládajícím členem Centra pro studia komiksu ÚČL AV ČR, v. v. i., a FF UP a od roku 2018 též předsedou výboru České akademie komiksu.
Tomáš Prokůpek
Tomáš Prokůpek (1975) je vedoucím Oddělení dějin literatury Moravského zemského muzea, specializuje se na historii a současnost středoevropského komiksu. Podílel se na publikacích Dějiny československého komiksu 20. století (2014) a Před komiksem. Formování českého obrázkového seriálu ve 2. polovině XIX. století (2016). Pod jeho vedením vznikla kolektivní monografie Ondřej Sekora: Mravenčí a jiné práce (2019). Coby kurátor se podílel na výstavních projektech Signály z neznáma. Český komiks 1922–2012 (2012–2013), 100 Years of Czech Comics (2017–2018) a Mezitím na jiném místě (2018–2019). Je členem Centra pro studia komiksu ÚČL AV ČR, v.v.i., a FF UP a editorem revue AARGH!